Monday, May 10, 2010

SELASA: 11/05/10

Kelas/Masa/Mata pelajaran: 4 Cemerlang/845-915/Kajian Tempatan
Unit 3 : Rumah di Negara kita dan Negara lain
Tajuk : Rumah di negara lain
a. Zon panas
b. Zon sejuk
Objektif: Murid dapat membandingkan dan membezakan rumah di zon sejuk dan zon panas
Berdasarkan reka bentuk
Aktiviti :
1. Guru menunjukkan gambar rumah di zon sejuk dan zon panas
2. Guru menyatakan bahawa rumah ini mempunyai reka bentuk tersendiri
3. Murid diminta merujuk buku teks dihalaman 34
4. Guru meminta murid membina borang banding beza
5. Guru meminta murid membina rumah di zon sejuk dengan bentuk asal iglu
6. Murid mempamerkan hasil lukisan
Strategi P&P : Kecerdasan pelbagai, kemahiran berfikir
Unsur Patriotisme: berbanggas dengan nilai estetika seni bina rumah di negara sendiri

Kelas/Masa/Mata pelajaran: 6 Bestari/1145-1215/Kajian Tempatan
4: Implikasi kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar
Tajuk : Pencemaran
Objektif : Murid dapat menyatakan punca berlakunya pencemaran akibat daripada kegiatan ekonomi
Menghubungkait kesan pencemaran terhadap tumbuhan, hidupan laut, haiwan dan mamalia
Unsur Patriotisme: Menghargai khazanah alam
Menjaga alam sekitar merupakan tanggungjawab bersama
Strategi P&P : Pemerhatian, kemahiran berfikir, inkuiri penemuan
Aktiviti:
1. Guru bersoaljawab dengan murid tentang pencemaran alam
2. Guru menjelaskan kepada murid tentang tanggungjawab
3. Guru menerangkan kegiatan ekonomi boleh menyebabkan pencemaran berlaku
4. Guru membahagikan murid kepada 4 kumpulan
5. Kumpulan A – punca pencemaran udara
6. Kumpulan B – punca pencemaran air
7. Kumpulan C – punca pencemaran darat
8. Kumpulan D – punca pencemaran bunyi
9. Murid diminta merujuk BT hlm 45-48 dan mencatat maklumat dalam boring pengurusan grafik
10. Guru merumuskan hasil pembelajaran dengan menyatakan punca berlakunya
Punca pencemran akibat kegiatan ekonomi.

Kelas/Masa/Mata pelajaran: 5 Elit/1215-115/Bahasa Melayu
Tajuk; Kefahaman
Kemahian: Menjawab soalan kefahaman
Objektif: Murid dapat menjawab soalan dengan baik
Aktiviti:
1. Guru memberi petikan
2. Membaca petikan tersebut
3. Memahami petikan
4. Menjawab soalan kefahaman
5. Guru menyemak kerja murid

No comments:

Post a Comment