Kelas/Masa/Mata pelajaran: 6 Dedikasi/745-845/SNS
Kemahiran : Menjawab soalan contoh upsr
Aktiviti:
1. Guru mengedarkan soalan
2. Murid menjawab soalan
3. Berbincang bersama murid
4. Pembetulan
Kelas/Masa/Mata pelajaran:6 Bestari/845-915/Kajian Tempatan
Unit 4: Implikasi kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar
Tajuk : Pencemaran
Objektif : Murid dapat menyatakan punca berlakunya pencemaran akibat daripada kegiatan ekonomi
Menghubungkait kesan pencemaran terhadap tumbuhan, hidupan laut, haiwan dan mamalia
Unsur Patriotisme: Menghargai khazanah alam
Menjaga alam sekitar merupakan tanggungjawab bersama
Strategi P&P : Pemerhatian, kemahiran berfikir, inkuiri penemuan
Aktiviti:
1. Guru bersoaljawab dengan murid tentang pencemaran alam
2. Guru menjelaskan kepada murid tentang tanggungjawab
3. Guru menerangkan kegiatan ekonomi boleh menyebabkan pencemaran berlaku
4. Guru membahagikan murid kepada 4 kumpulan
5. Kumpulan A – punca pencemaran udara
6. Kumpulan B – punca pencemaran air
7. Kumpulan C – punca pencemaran darat
8. Kumpulan D – punca pencemaran bunyi
9. Murid diminta merujuk BT hlm 45-48 dan mencatat maklumat dalam boring pengurusan grafik
10. Guru merumuskan hasil pembelajaran dengan menyatakan punca berlakunya
Punca pencemran akibat kegiatan ekonomi.
Kelas/Masa/Mata pelajaran; 4 Cemerlang/1145-1215/Kajian Tempatan
Unit 3 : Rumah di Negara kita dan Negara lain
Tajuk : Rumah di Malaysia
( pembinaan rumah)
Objektif: Murid dapat membandingkan dan membezakan rumah tradisional dan rumah moden
Berdasarkan pembinaan rumah
Aktiviti:
1. Guru menerangkan konsep pelan rumah
2. Guru menerangkan konsep struktur dan bahan binaan
3. Guru membahagi murid untuk mengkaji tentang pelan rumah tradisional dan moden,
Mengkaji strukutur binaan dan bahan binaan
4. Guru mengedarkan lembaran kerja kepada setiap murid.
5. Guru memantau kerja murid dan menyemak
Strategi P&P : Kecerdasan pelbagai, kemahiran belajar
Unsur Patriotisme: bersyukur dan bangga dengan rumah sendiri
Kelas/Masa/Mata pelajaran: 5 Elit/1215-115/Bahasa Melayu
Tajuk: Membaca petikan
Kemahiran : Membaca dan menulis semula
Objektif : Murid dapat membaca dengan baik
Aktiviti:
1. Guru mengedar kertas petikan
2. Guru meminta murid membaca petikan tersebut
3. Guru berbincang dengan murid
4. Murid diminta menyalin semula
5. Guru menyemak kerja murid
Wednesday, May 5, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment