Saturday, August 21, 2010

ISNIN: 09/08/2010

Kelas/Masa/Mata pelajaran: 6 Dedikasi/845-945/ SNS
Tajuk: Latih tubi
Kemahiran: Menjawab soalan contoh UPSR
Aktiviti:
1. guru mengedar contoh soalan
2. murid menjawab soalan tersebut
3. guru berbincang bersama murid

Kelas/Masa/Mata pelajaran: 5 Elit/1045=1145/ Bahasa Melayu
Tajuk: Menjawab soalan kefahaman
Kemahiran: Memahami cerita dan menjawab soalan.
Aktiviti:
1. murid membaca petikan yang diberi
2. memahami petikan yang dibaca
3. murid menjawab soalan
4. guru menyemak kerja murid

Kelas/Masa/Mata pelajaran: 6 Bestari/1145-1215/Kajian Tempatan
Unit 4 : Implikasi kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar
Tajuk : Kepupusan flora dan fauna
Objektif: Murid dapat menghuraikan aktiviti ekonomi yang menyebabkan kepupusan flora dan fauna
Murid dapat meramalkan akibat daripada kepupusan sumber terhadap kegiatan ekonomi
Unsur Patriotisme: menjaga alam sekitar merupakan tanggungjawab bersama
Menghargai kewujudan pelbagai flora dan fauna
Strategi P&P: pemerhatian, kemahiran berfikir, konstruktivisme
Aktiviti:
1. Guru bersoaljawab dengan murid
2. Guru mempamerkan empat keping gambar
3. Guru bersoaljawab dengan murid tentang kegiatan ekonomi yang dijalankan dihabitat tersebut
4. Murid diminta merujuk BT hlm 50 dan mencari maklumat
5. Murid diminta menyediakan poster tentang kempen ‘Menghargai Flora dan Fuana Negara Kita’.

Kelas/Masa/Mata pelajaran: 4 Cemerlang/1245-115/Kajian Tempatan
Unti 2: Faktor mempengaruhi pembinaan rumah
Tajuk : Rumah di Malaysia dan Negara lain
Objektif: Murid dapat menerangkan latar belakang sejarah yang mempengaruhi reka bentuk rumah
Aktiviti :
1. Guru bersoal jawab dengan murid
2. Guru meminta murid melihat senireka rumah di dalam buku teks
3. Guru bersoal jawab dengan murid berdasarkan gambar tersebut
4. Murid diminta membuat perbandingan sejarah reka bentuk rumah
5. Murid menyalin atau menampal jadual
6. Gur membuat rumusan
Strategi P&P : kemahiran berfikir
Unsur Patriotisma: berbangga dengan adanya pelbagai jenis rumah terdapat di negara kita

No comments:

Post a Comment